Intrebari frecvente / Uleiuri de motor
Cum alegi cel mai potrivit ulei de motor pentru masina ta?
Alegerea uleiului de motor este facuta de producatorul masinii. Cartea tehnica contine recomandari despre cerintele pe care uleiul de motor trebuie sa le indeplineasca. Principalele cerinte sunt cele legate de vascozitate si nivelul de performanta.
Ce este nivelul de performanta recomandat?
Pentru a asigura o performanta optima, uleiurile de motor trebuie sa indeplineasca (sau sa depaseasca) un nivel de performanta. Acesta se determina in conformitate cu niste specificatii. Dintre acestea, cele mai des intalnite sunt ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile) si API (Institutul American de Petrol).
Ce este ACEA?
Specificatiile ACEA reglementeaza parametrii si valorile specifice pe care uleiul de motor destinat autoturismelor, vehiculelor comerciale usoare, si vehiculelor mari pentru transportul de marfuri, trebuie sa le indeplineasca.
Cum clasifica ACEA uleiurile?
In conformitate cu ACEA uleiurile se impart in 3 clase, cu categorii relevante pentru fiecare clasa si o desemnare a anului de implemenrare a nivelului de performanta:
A/B - Uleiuri pentru motoare pe benzina si motoare diesel pentru autoturisme si vehicule utilitare usoare
C - Uleiuri compatibile cu sistemele de catalizatori, pentru autoturisme dotate cu sistemele de tratare a gazelor de esapament DPF si TWC. DPF- filtru de particule diesel, TWC- catalizator cu trei cai.
E- Uleiuri pentru motoare diesel cu solicitari severe.
Categoriile sunt desemnate printr-un numar care urmeaza clasei. De exemplu: C1, C2….A3/B3; A3/B4, …E6, E7, etc.
Anul implementarii nivelului de performanta, de exemplu: E5-02, A3/B4-08, C1-10.
Ce este API si cum clasifica aceasta uleiurile?
Institutul American de Petrol imparte motoarele in doua categorii: “C”- motoare diesel si “S”- motoare pe benzina. Literele care urmeaza dupa "C" si "S" sunt in ordine alfabetica si corespund categoriei de dezvoltare: A, B, C, D, E, F…
Pentru motoarele pe benzina: API: SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG, SH (depasite) si SJ, SL, SM, SN (actuale)
Pentru motoarele diesel: API: CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-4 (depasite) si CH-4, CI-4, CI-4 PLUS, CJ-4 (actuale)
Ce inseamna clasa de vascozitate?
Clasa de vascozitate (SAE) ne da informatii despre vascozitatea uleiului de motor la o anumita temperatura. Se utilizeaza vascozitatea cinematica si vascozitatea dinamica (sau, cu alte cuvinte, grosimea uleiului la diferite temperaturi).
Uleiurile de motor pot fi definite ca uleiuri "de sezon" in functie de clasa de vascozitate?
Da, uleiurile sunt clasificate ca monograde si multigrade:
- Uleiurile monograde, in functie de sezonul in care pot fi utilizate, sunt: de vara (SAE 20….SAE 60) si de iarna (SAE 0W, ... SAE 20W), unde W vine de la cuvantul englezesc “winter”. Utilizarea lor este dependenta de clima si, cu exceptia vehiculelor vechi cu rate foarte mari de consum, in masinile moderne este ineficienta si poate fi chiar periculoasa.
- Uleiurile multigrade sunt destinate utilizarii pe parcursul intregului an. Ele sunt notate de forma: SAE 0W-30, SAE 5W-40, ... 15W-50. Numarul care apare inainte de “W” ne furnizeaza informatii despre proprietatile uleiului la temperaturi scazute. Cu cat este mai mic acest numar, cu atat mai repede incepe sa curga uleiul la temperaturi scazute si motorul porneste mai usor. Numarul aflat dupa litera “W” indica vascozitatea uleiului la 100°C.
Aceasta inseamna ca, uleiurile de motor din clasele SAE 5W-40 si SAE 10W-40, se incadreaza in aceeasi clasa de vascozitate la 100°C, dar proprietatile lor la temperaturi scazute sunt diferite.
Este adevarat ca toate uleiurile SAE 10W-40 sunt identice?
Nu, nu este adevarat! Este gresit sa alegi uleiul de motor doar dupa clasa de vascozitate.
De exemplu, SAE 10W-40, ne indica proprietatile la temperaturi scazute si vascozitatea la 100°C, dar nu ne da nici o informatie cu privire la proprietatile legate de nivelul de performanta.
Care este culoarea uleiului proaspat?
Culoarea uleiului de motor proaspat nu este expresia calitatii sale, deoarece aceasta depinde de cantitatea si culoarea componentelor din care este produs (ulei de baza si aditivi).
Ce brand si ce gama de produse ar trebui sa aleg?
Fiecare brand, cum ar fi PRISTA, TEXACO, etc, și-a dezvoltat propriile game de produse. Varietatea mare de produse permite utilizatorilor sa aleaga dintr-o varietate de uleiuri care indeplinesc cerinte diferite, in functie de aplicatia specifica. Gamele de produse petroliere sunt proiectate special pentru autoturisme, vehicule utilitare usoare sau vehicule de marfa de mari dimensiuni. De exemplu, gama Texaco Havoline este o gama destinata vehiculelor utilitare usoare in timp ce URSA este pentru motoarele diesel grele.
Care este intervalul optim de schimb al uleiului?
Producatorii de lubrifianti nu definesc intervalul optim de schimb. Conditiile de functionare si intervalele de intretinere ale vehiculului sunt specificate de producatorul echipamentului in documentatia tehnica, care stabileste nivelul de performanta si recomanda o clasa de vascozitate.
Exista si alte criterii pentru determinarea intervalului de schimb al uleiului pe baza de kilometraj?
Da, intervalul de schimb optim poate fi stabilit in functie de kilometraj, daca tinem cont si de alte criterii cum sunt:
- Modul de functionare al motorului (normal sau sport)
- Conditiile de drum: rural, pe autostrada sau condus predominant in oras (pe distante scurte, cu porniri/opriri frecvente si porniri la rece)
- Nivelul de praf ambiental
- Conditiile tehnice ale autovehiculului, anul de fabricatie, si numarul de kilometri parcursi pe an
De ce unele etichete dau specificații pentru ambele motoare pe benzina si diesel?
Acest lucru se datoreaza faptului ca aceste uleiuri sunt potrivite pentru utilizare in motoarele atat pe benzina cat si diesel, si sunt potrivite in special pentru a fi utilizate in cadrul flotelor mixte de vehicule.
Concluzii:
Alegerea unui ulei de motor pentru un anumit tip de motor este o decizie personala, care nu este determinata de pretul sau marca unui produs, ci de interpretarea corecta a cerintelor producatorului si starea tehnica a vehiculului.