.

GRUPUL PRISTA OIL: RE-START

26-10-2016

Tranzactia de achizitie a 30% din capitalul Grupului Prista Oil, detinuta inainte de o societate de investitii, ADM Capital, si de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), a fost incheiata cu succes de catre actionarii majoritari ai companiei, Plamen Bobokov si Atanas Bobokov.

Structura tranzactiei a inclus refinantarea datoriei catre actionar si a creditului de investitii, acordat de BERD pentru dezvoltarea afacerilor si implementarea de solutii tehnologice pentru imbunatatirea activitatii companiei Prista Oil. Mai mult de  50 de milioane de euro au fost finantati de catre UniCredit Bulbank, fiind folositi pentru aceasta tranzactie, care a avut ca rezultat recuperarea controlului deplin si a gestionarii companiei Prista Oil de catre actionarii majoritari, Plamen Bobokov si Atanas Bobokov, fara contributii suplimentare din partea fondurilor de interes minoritar sau al altor parteneri financiari sau strategici.

De-a lungul ultimilor patru ani de parteneriat si colaborare cu ADM Capital si cu BERD, companiile care opereaza in Grupul Prista Oil au trecut printr-o reorganizare si modelare a business-ului, a stabilirii obiectivelor, a luarii deciziilor in mediul corporativ, optimizarea bilantului printr-un management activ al capitalului de lucru, dar si reducerea datoriei pe termen scurt, ca un prim pas spre o crestere sanatoasa si eliminarea activelor nefunctionale (care nu fac parte din activitatea de baza). Ca parte a tranzactiei din 2012, ADM Capital si BERD au oferit fonduri care au ajutat la achizitii majore in scopul punerii in aplicare a strategiei de extindere a business-ului dual-brand al Grupului.

Reorganizarea modelului de business si stabilirea de noi obiective au fost posibile datorita echipei de experti financiari condusi de Directorul Financiar al Grupului si a planului de afacere bazat pe tehnologia informatiei – implementarea unui sistem integrat ERP de gestionare a resurselor, optimizarea proceselor de productie si alinierea nomenclatoarelor de produse; punerea in aplicare a sistemului MRC (Managementul Relatiilor cu Clientii), sistem care ajuta la furnizarea catre client a informatiilor despre preturi, comenzi, reclamatii, etc.

Ca rezultat al unui mediu de afaceri imbunatatit, Grupul Prista Oil a realizat o optimizare ulterioara, prin vanzarea unui terminal pentru uleiuri de baza in Ucraina iar, un an mai tarziu, vanzarea pachetului majoritar de actiuni al Hungarian Bogdany Petrol (care produc emulsii, uleiuri albe si vaseline) catre echipa de management al Bogdany Petrol.

In timpul in care a pus in aplicare strategia de dezvoltare, folosind fondurile oferite de ADM Capital si BERD, Prista Oil a facut doua achizitii importante: achizitia companiilor Chevron Ceh si Chevron Romania de la Chevron, ca “pachet de afacere” in 2013, care a inclus si dreptul de distributie a produselor de marca Texaco in 14 tari din Europa Centrala si de Est, Ucraina, Turcia si Asia Centrala, precum si o licenta pentru producerea anumitor produse Texaco. In acest moment, Premium Lubricants (fosta Chevron Romania) si Uz-Prista (fosta Uz-Texaco, achizitionata de Prista Oil in 2011) sunt cele mai importante companii ala Grupului in afacerea cu lubrifianti Texaco, companii cu cele mai mari venuturi si cu cel mai mare volum de vanzari de produse Texaco.

In prezent, obiectivul diviziei de lubrifianti a Grupului este o crestere organica in teritoriile in care opereaza, cu accent suplimentar pe pietele de export unde Prista Oil nu este prezenta prin companii afiliate, dar coopereaza cu distribuitori, livrand comenzi la cerere, avand ca scop un volum al vanzarilor de 80-90 milioane de euro si EBITDA de 8-10 milioane de euro.

Grupul Monbat continua, de asemenea, dezvoltarea durabila a companiei. Acesta opereaza in doua domenii principale – productia si distributia de baterii starter si baterii stationare, dar si de reciclare a plumbului. Grupul Monbat a implementat cu succes un program de investitii pentru cresterea capacitatii de productie a bateriilor, precum si a capacitatii instalatiilor de reciclare.

Companiile Monbat raman in permanenta orientate spre export, cu 87% din vanzarile realizate pe pietele de export prin intermediul retelei functionale de distributie in peste 54 de tari din Europa, Asia si Africa. Punerea in aplicare a programului de investitii a contribuit la realizarea unei cresteri durabile a vanzarilor cu o medie de 9% pe an si marjele EBITDA de aproximativ 20%, cu o medie pentru aceasta industrie de 11%.

Monbat va continua sa lucreze la programul sau de investitii vizand nu numai cresterea capacitatii de productie, ci si eficientizarea acestora, dar si pentru a aduce noi tehnologii pentru producerea unui tip nou de baterii starter.

Inapoi